Veelgestelde vragen Bibliotheek Wise App
Staat je vraag hier niet bij, neem dan contact met ons op via 073 680 29 00 of info@huis73.nl
Of kijk op de pagina van de leverancier.
Welke menu-opties zitten er in de App?
Wat heb ik thuis (en verlengen): een overzicht welke materialen je thuis hebt, wanneer je die moet inleveren en je kunt ze meteen verlengen.
Reserveringen: een overzicht van openstaande reserveringen.
Verlanglijst: stel je eigen favorietenlijst samen.
Persoonlijk Advies: op basis van jouw leenhistorie krijg je suggesties van materialen die je wellicht ook leuk vindt.
Mijn gegevens: al jouw persoonlijke gegevens in een overzicht. Je kunt deze zelf instellen of wijzigen, zoals bijv. jouw gebruikersnaam of berichtvoorkeuren.
Financiële posten: overzicht van openstaande posten zoals bijv. vervolgleengeld.
Recente Betalingen: overzicht van de verschillende soorten financiële posten die onlangs zijn betaald.
Inbox: berichten van Huis73 over bijv. reserveringen of de betaling van jouw abonnement.
Berichtvoorkeuren: hier kun je abonneren op nieuwsbrieven of aanwinstenmail (per onderwerp).
Relaties: stel machtigingen in om boeken voor andere gezinsleden te verlengen of te betalen zonder opnieuw in te loggen.
Eerder geleende titels: een overzicht van al jouw eerder geleende titels.
Een uitleg van de Wise-app vind je op de website van OCLC.
Update van de app
Wanneer kan ik de vernieuwde app downloaden?
In week 11 (10-16 maart 2025) komt de update beschikbaar. We kunnen geen precieze livedatum geven. Dit heeft twee redenen:
1. Google en Apple moeten de update goedkeuren voordat deze beschikbaar komt in Google Play en de App Store.
2. Er is gekozen voor een gefaseerde uitrol zodat de update in kleine groepen getest kan worden en eventuele problemen snel opgelost worden.
Dit betekent dat de update niet voor iedereen tegelijk beschikbaar is, maar dat een willekeurige groep gebruikers deze als eerste ontvangt. Het kan dus zijn dat de ene gebruiker van Huis73 de nieuwe app al heeft en de andere nog niet.
Wordt de app automatische ge-updatet of moet een nieuwe app geïnstalleerd?
Het is een update en geen nieuwe app. De update komt automatisch beschikbaar in Google Play en de App Store. Heb je automatische updates aanstaan? Dan krijgt je automatisch de nieuwe versie. Heb je dat uitgezet? Dan moet je de app handmatig updaten.
Inloggen
Moet ik opnieuw inloggen na de update?
Ja, na de update van de Wise app moet je eenmalig opnieuw inloggen om de app te gebruiken.
Hoe log ik in?
Ben je lid van de bibliotheek? Log dan in met je bibliotheekaccount.
De app maakt gebruik van de landelijke inlogvoorziening. Evenals de Online Bibliotheek app en Mijn Bibliotheek op de website.
Moet ik elke keer dat de app opstart opnieuw inloggen?
Nee, je kunt ingelogd blijven. Wil je toch uitloggen? Dan kan dat via de knop instellingen (tandwieltje).
Moet ik inloggen met mijn pasnummer of gebruikersnaam?
Je logt in met de gegevens die je gebruikt voor de landelijke inlogvoorziening. Heb je al een keer een gebruikersnaam ingesteld? Dan log je daarmee in. Anders gebruik je jouw pasnummer om in te loggen.
Gebruikersnaam vergeten?
Je kunt je gebruikersnaam opvragen via Gebruikersnaam vergeten?
Vul daar het e-mailadres in dat gekoppeld is aan jouw bibliotheekaccount en je ontvangt vervolgens een e-mail met jouw gebruikersnaam. Check zonodig je spam- of overige mailbox.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?
Geen zorgen, dat kan iedereen gebeuren. Je kunt een nieuw wachtwoord instellen via deze link.
Vul je gebruikersnaam in (niet je e-mailadres) en je ontvangt een mail van de Bibliotheek (noreply@kb.nl) met een link om een nieuw wachtwoord aan te maken. Check zonodig je spam- of overige mailbox.
Kom je er niet uit? Ga naar Hulp bij inloggen.
Mocht het na deze stappen niet lukken om in te loggen, neem dan contact op: 073-680 2900 of info@huis73.nl
Machtigingen
Neemt de nieuwe app bestande machtigingen over?
Ja. Heb je al een machtiging voor bijvoorbeeld een gezinslid ingesteld, dan hoef je dat niet opnieuw te doen. Deze machtigingen werken in de app en via Mijn Bibliotheek op de website.
Hoe stel ik een machtiging in?
Je kunt materialen verlengen voor iemand anders (bijv. gezinsleden) zonder dat je steeds opnieuw hoeft in te loggen. Dit doe je als volgt:
Stap 1: Machtigingen aanmaken
1. Ga naar ‘Relaties’.
2. Kies ‘Nieuwe machtiging’ toevoegen.
3. Kies ‘Ik mag verlengen voor een ander’. Vul de geboortedatum in van 'kind 1'.*
4. Vul het pasnummer in van 'kind 1'.
5. Klik op ‘Toevoegen’. De machtiging is dan aangevraagd en moet alleen nog bevestigd worden.
* Meer kinderen toevoegen? Herhaal per kind de stappen: geboortedatum invullen, pasnummer invullen, en klik op Toevoegen. Zijn alle kinderen toegevoegd? Klik op Afsluiten.
Stap 2: Machtigingen bevestigen
1. De zojuist gemaakte machtiging(en) heeft een melding ‘Moet door de ander bevestigd worden.’
2. Klik op deze melding.
3. Geef het gevraagde wachtwoord in.
4. De machtiging is daarna bevestigd.
Herhaal eventueel bovenstaande stappen voor alle nog niet bevestigde machtigingen.
Kom je er niet uit? Ga dan Hulp bij de Wise App.
Reserveren
Hoe reserveer ik een boek?
Zoek het boek in de catalogus en klik op Reserveer.
Kan ik een boek reserveren voor iemand anders?
Wanneer je boeken wilt reserveren voor een ander moet je opnieuw inloggen met de gegevens van die persoon. Dit kan dus niet via een machtiging.
Verlengen
Hoe verleng ik een boek?
Kies in het Menu 'Wat heb ik thuis'. Je ziet in een oogopslag welke materialen je thuis hebt, en wanneer je ze moet inleveren. Daar kun je de materialen ook meteen verlengen. Je moet de verlenging 2 keer bevestigen. Als een boek door een ander is gereserveerd, dan kun je het niet verlengen.
Hoe verleng ik boeken voor iemand anders?
Je kunt ook materialen verlengen voor gezinsleden, zonder elke keer opnieuw in te loggen. Je kunt dit doen door machtigingen in te stellen. Deze machtigingen werken in de app en via Mijn Bibliotheek op onze website:
- Je maakt de machtigingen aan (zie Machtigingen)
- Je bevestigt de machtigingen
- Je kunt verlengen voor iemand anders
Verlanglijst
Favorietenlijstje maken
Stel je eigen favorietenlijst samen. Zoek een titel op in de catalogus en klik op "Verlanglijst" om hem toe te voegen.
Wachtwoord
Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik doen?
Je kunt jouw wachtwoord eenvoudig (opnieuw) instellen via deze link of klik op 'Wachtwoord vergeten?' bij het inlogveld.
Vul je gebruikersnaam in en je ontvangt een mail van de Bibliotheek (noreply@kb.nl) met een link om een nieuw wachtwoord aan te maken (check je spam/overige mailbox).
Kom je er niet uit? Ga naar Hulp bij inloggen.
Mocht het na deze stappen niet lukken om in te loggen, neem dan contact op: 073-680 2900 of info@huis73.nl
Digitale lenerspas
Kan ik gebruikmaken van de digitale lenerspas in de app?
Helaas is dat met onze huidige uitleen apparatuur niet mogelijk. Dit heeft te maken met de beveiligde technologie, de zogenaamde MIFARE scanner die we bij Huis73 gebruiken.
Een MIFARE-scanner is een apparaat dat informatie kan lezen of opslaan op MIFARE-kaarten of -tags. MIFARE is een type technologie dat contactloos werkt, wat betekent dat je de kaart alleen dicht bij de scanner hoeft te houden om te communiceren. In de kaart zit een chip die beveiligde gegevens uitwisselt met de scanner via radiogolven. De maker van de app(OCLC) heeft geen toegang tot de encryptiegegevens van passen met een MIFARE-chip.
E-books en luisterboeken
Kan ik ook e-books en luisterboeken downloaden via de Wise App?
Je kunt de app Bibliotheek Wise alleen gebruiken voor de fysieke collectie van de bibliotheek. Voor het lezen van e-books of het luisteren van audiobooks maak je gebruik van de Online Bibliotheek.