Veelgestelde vragen

Staat je vraag hier niet bij, neem dan contact met ons op.

Inloggen met een bibliotheekaccount

Inloggen met een bibliotheekaccount

Ben je lid van de bibliotheek? Log dan in met je bibliotheekaccount. Kies in je profiel voor Mijn Bibliotheek om je boeken te verlengen, reserveren en te zien wat je nog thuis hebt. Met dit account kan je ook inschrijven op activiteiten en voor cursussen.

Gegevens wijzigen

Verhuisd of een nieuw telefoonnummer? Je kunt zelf je gegevens aanpassen in je profiel. Heb je ook een bibliotheekaccount, vergeet dan niet om je gegevens ook te wijzigen in Mijn Bibliotheek.

Wachtwoord vergeten?

Geen zorgen, dat kan iedereen gebeuren. Je kunt een nieuw wachtwoord instellen via deze link
Vul je gebruikersnaam in (niet je e-mailadres) en je ontvangt een mail van de Bibliotheek (noreply@kb.nl) met een link om een nieuw wachtwoord aan te maken. Check zonodig je spam- of overige mailbox. 

Kom je er niet uit? Ga naar Hulp bij inloggen
Mocht het na deze stappen niet lukken om in te loggen, neem dan contact op: 073-680 2900 of info@huis73.nl

Gebruikersnaam vergeten?

Je kunt je gebruikersnaam opvragen via Gebruikersnaam vergeten? 
Vul daar het e-mailadres in dat gekoppeld is aan jouw bibliotheekaccount en je ontvangt vervolgens een e-mail met jouw gebruikersnaam. Check zonodig je spam- of overige mailbox. 

Inloggen met een Huis73 account

Inloggen met een Huis73 account

Met een Huis73 account kan je inschrijven voor activiteiten of een cursus. Handig als je geen lid bent van de bibliotheek. Om een account aan te maken registreer je je met een e-mailadres en een wachtwoord. Je kunt je profiel desgewenst zelf verder aanvullen. Schrijf je in op een cursus dan vragen we meer contactinformatie.

 

 

Iemand toevoegen aan je account

Wil je iemand anders dan jijzelf aanmelden voor een activiteit of cursus, bijvoorbeeld je kind, partner of een ander familielid? Voeg deze dan toe aan je account. 

Log hiervoor eerst in op jouw profiel. Klik dan op de knop Deelnemers. Hier kan je één of meerdere keren een Profiel toevoegen. Voeg dan de gegevens van de desbetreffende persoon of personen toe. Bij het aanmelden voor een activiteit of cursus wordt er gevraagd wie je wilt aanmelden en kan je kiezen uit de personen die je hebt toegevoegd.

Gegevens wijzigen

Verhuisd of een nieuw telefoonnummer? Je kunt zelf je gegevens aanpassen in je profiel. Heb je ook een bibliotheekaccount, vergeet dan niet om je gegevens ook te wijzigen in Mijn Bibliotheek.

Inschrijven op activiteiten zonder account

Inschrijven zonder account

Je kunt je als gast inschrijven op activiteiten. Inloggen is dan niet nodig. Wel vragen we om je naam en e-mailadres. Om je in te schrijven op een cursus is wel een account nodig.

Inloggen voor scholen

Inloggen voor scholen

Ben je onderwijsprofessional en wil je zaken regelen rondom de Bibliotheek op school, BoekStart of cultuureducatie? De (voorlees)coördinator, Interne Cultuur coördinator en de directeur van jouw locatie hebben een mail met inloggegevens van ons ontvangen. Met die gegevens kan je inloggen op deze website.

Heb je nog een geen account, neem dan contact op via onderwijseneducatie@huis73.nl

Abonnementen

Welke abonnementen zijn er?

We kennen drie abonnementsvormen voor kleine en grotere gebruikers: Ontdek, Verdiep en Beleef. 
De jeugd tot 18 jaar leent gratis. Meer informatie.

Kan ik mijn biebabonnement veranderen?

Ja, dat kan altijd. Neem contact op met de klantenservice in de bibliotheek of mail naar info@huis73.nl 
Overstappen naar een uitgebreider abonnement kan altijd, beperkter kan alleen bij verlengen van het abonnement.

Wordt mijn biebabonnement automatisch verlengd?

Ja. Jouw abonnement wordt automatisch verlengd totdat je zelf opzegt. Of op het moment dat je 18 jaar wordt.

Activiteiten

Welke activiteiten organiseert Huis73?

Kijk in onze agenda of bij cursussen voor het uitgebreide aanbod. 

Hoe kan ik me aanmelden voor een activiteit?

Je kunt je aanmelden via de website, per mail of aan de balie.

Hoe kan ik me afmelden voor een activiteit?

Afmelden kan via de website (agenda), per mail of aan de balie. Houd rekening met de annuleringsvoorwaarden.

Annuleringsvoorwaarden

Omruilen of annuleren van toegangskaarten 
Bent u verhinderd? Reeds gekochte (e-)tickets kunnen tot 48 uur voor aanvang van de betreffende activiteit geannuleerd worden.
Bibliotheekleden ontvangen een tegoed op hun bibliotheekpas. Niet-leden krijgen een tegoedbon die 1 jaar geldig blijft en ingewisseld kan worden bij een andere activiteit. 
Binnen 48 uur voor aanvang van de activiteit kan er niet meer geannuleerd worden. 
Wij rekenen € 2,50 administratiekosten per boeking. Neem voor het annuleren van kaarten contact op per telefoon via 073 - 6802900 (tijdens kantooruren) of stuur een e-mail naar info@huis.nl 

Indien Huis73 annuleert 
Als de activiteit niet doorgaat (bijvoorbeeld wegens ziekte van de spreker) dan ontvang je hierover bericht van de bibliotheek. 
Als de activiteit verzet wordt naar een nieuwe datum blijft de toegangskaart gewoon geldig. 
Ben je verhinderd op de nieuwe datum dan kan je het geld retour krijgen. 
Annuleringskosten zijn hier niet van toepassing.

Algemeen

Hoe kan ik een ruimte bij Huis73 huren?

We hebben diverse ruimtes te huur voor evenementen, vergaderingen, maar ook om te oefenen met je muziekinstrument. 
Neem contact op met reserveringen@huis73.nl of bel 073-680 29 00.

Kan ik studeren of werken bij Huis73?

Ja, in alle vestigingen van Huis73 hebben we studie- en werkplekken. Vooraf aanmelden is niet nodig. 

Is er Wifi bij Huis73?

Ja. Op alle locaties van Huis73 bieden we een veilige en gratis Wifi verbinding aan via Public Roam. 

Meer over Public Roam: 

PublicRoam zorgt dat je automatisch verbindt met wifi met een veilige verbinding. Gebruik is gratis. Na één keer aanmelden kun je direct online op vele honderden publicroam locaties.

Aanmelden doe je door een gratis account te maken via www.publicroam.nl. Je ontvangt een sms met je gebruikersnaam en wachtwoord. Daarna kies je het wifi-netwerk PublicRoam en vul je je gebruikersnaam en wachtwoord in. Je hebt nu veilig internet.

Bij een Android telefoon of een Chromebook volg je deze stappen: 

  • Ga naar wifi-instellingen.
  • Kies 'PublicRoam'.
  • Vul in: EAP-Methode: PEAP
    Verificatie Fase 2: MSCHAPv2 
    CA-certificaat: niet valideren/ niet gespecificeerd/ standaard 
    Identiteit: gebruikersnaam (zie sms) 
    Anonieme identiteit: leeg laten 
    Wachtwoord: wachtwoord (zie sms)
  • Klik op verbinden.

 

 

Is er een invalidetoilet?

Ja, in alle vestigingen van Huis73.

Kan ik een poster laten ophangen of folders neerleggen?

Dat kan, mits het past bij de bibliotheek. Graag overleggen met één van onze medewerkers van de klantenservice. 

Hoe dien ik een klacht in?

Een klacht kan je op verschillende manieren indienen.

Telefonisch: 073 - 680 29 00

Je kunt ons bereiken op maandag t/m vrijdag van 9.00 - 18.00 uur. 
Op zaterdag en zondag van 10.00 - 17.00 uur. (m.u.v. feestdagen)

E-mail

Algemene vragen of klachten, mail je naar info@huis73.nl 
Vragen of klachten over cursussen, mail je naar inschrijvingen@huis73.nl 
Vragen of klachten over onderwijs activiteiten, mail je naar onderwijseneducatie@huis73.nl 
We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Whatsapp: 06 156 66 324.

Via Whatsapp zijn we bereikbaar op werkdagen tussen 9:00u en 17:00u 
Appen buiten deze tijden mag natuurlijk, maar dan volgt het antwoord op de eerstvolgende werkdag.

Betalen

Hoe kan ik mijn tegoed op mijn bibliotheekpas verhogen?

Log in op Mijn Bibliotheek of ga naar de betaalautomaat in de bibliotheek. 

LINK TOEVOEGEN. 

Hoe betaal ik voor mijn cursus?

Je betaalt voor een cursus nadat je je hebt ingeschreven. Volg de aanwijzingen na de inschrijving.

Ik heb nog boete open staan, hoe betaal ik die?

Dat kan op verschillende manieren: 

  • Je betaalt met je pinpas bij de klantenservice (Hekellaan en Rosmalen)
  • Je maakt het bedrag over via Ideal
  • Je gebruikt de betaalautomaat in de bibliotheek

Bibliotheekpas

Hoe lang is mijn bibliotheekpas geldig?

Je bibliotheekpas is onbeperkt geldig. Tenzij je jouw abonnement opzegt of als je 18 jaar wordt.

Kan ik mijn pas ook in een andere bibliotheek gebruiken?

Ja, je pas is geldig in al onze vestigingen in ’s-Hertogenbosch, Rosmalen, Vught, Sint-Michielsgestel, Berlicum of Boxtel. 
 

Kan ik met de pas van een andere bibliotheek hier lenen?

Ja, dat kan door middel van gastlenen
Let op: Gastlenen is niet met elke bibliotheekpas mogelijk, informeer bij de klantenservice

Mag ik voor mezelf boeken lenen op de pas van mijn kind?

Nee, want elke bibliotheekpas is persoonsgebonden.

Ik ben mijn pas kwijt, wat moet ik doen?

Ga naar jouw bibliotheek en meld dit bij de balie.
Er wordt ter plekke een nieuwe pas aangemaakt. Hier zijn wel administratiekosten aan verbonden. 
Of meld via “mijn bibliotheek” dat je je pas kwijt bent, zodat de pas direct geblokkeerd wordt.

 LINK TOEVOEGEN NAAR MIJN BIBLIOTHEEK

Hoe kan ik mijn gegevens (laten) veranderen?

Dan kun je zelf doen door in het loggen op “mijn bibliotheek”, via de bibliotheekapp of door even naar de klantenservice te gaan.

 LINK TOEVOEGEN NAAR MIJN BIBLIOTHEEK

Hoe zet ik een tegoed op mijn pas?

Log in bij Mijn bibliotheek of laat je helpen door één van onze medewerkers.

 LINK TOEVOEGEN NAAR MIJN BIBLIOTHEEK

Is er een gezinspas?

Nee, we kennen geen gezinspas, maar kinderen tot 18 jaar kunnen gratis lenen.

Cursussen en workshops

Welke cursussen / workshops bieden jullie aan?

Kijk bij cursussen of in onze agenda voor het uitgebreide aanbod.

Hoe meld ik me aan voor een workshop?

Aanmelden kan bij de betreffende activiteit via cursussen en workshops.

Hoe kan ik me inschrijven voor een cursus?

Dat kan online bij cursussen en workshops. Maar als je even bij ons binnenloopt helpen we je natuurlijk ook graag!

Op welk adres moet ik zijn voor mijn cursus/workshop?

Die informatie vind je terug bij de betreffende cursus/workshop.

Hoe kan ik me afmelden voor een cursus of workshop?

Afmelden kan telefonisch via 073-6802900. 

Lees ook onze Algemene voorwaarden.

Ik heb nog wat vragen over de cursus, voordat ik me aanmeld. Bij wie kan ik terecht?

Neem rechtstreeks contact op met de docent of mail naar inschrijvingen@huis73.nl.
Of loop even binnen bij de Hinthamerstraat 74 in ’s-Hertogenbosch.

CHECKEN BIJ C-TEAM: RECHTSTREEKS CONTACT KAN NIET VIA NIEUWE WEBSITE? 

 

Collectie

Ik ben mijn boek kwijt, wat moet ik doen?

Meld je bij de balie in jouw bibliotheek of bel ons even.

Hoe kan ik boeken verlengen?

Als een boek niet door een ander gereserveerd is, kun je het verlengen. 
Dat kan via de bibliotheekapp of log in op “mijn bibliotheek” en ga dan naar “Wat heb ik thuis”. 
Je kunt ook verlengen voor iemand anders, als je een machtiging hebt ingesteld.

LINK NAAR MIJN BIBLIOTHEEK TOEVOEGEN 

Kan ik ook e-books lenen?

Ja, dat kan via de Online Bibliotheek. Hoeveel je mag lenen hangt af van welk abonnement je hebt. 

Kan ik een boek dat jullie niet hebben aanvragen of laten aanschaffen?

Ja, aanvragen kan tegen een kleine vergoeding. 
Mocht het boek in geen enkele bibliotheek in Nederland aanwezig zijn, dan kun je ook een aanschafverzoek doen: 

 

 

Kan ik een boek lenen zonder pas?

Nee, dat kan niet. Je kunt wel via de BiebApp voor € 2 een boek lenen zonder dat je een abonnement hebt. 

Hoe reserveer ik een boek?

Zoek het betreffende boek op via de zoekbalk in de catalogus en klik vervolgens op de button Reserveren. Je moet dan inloggen en kunt vervolgens kiezen in welke vestiging je het boek wilt afhalen. 

Hoe weet ik of een boek aanwezig is?

Zoek het betreffende boek op in de catalogus, daar staat onder het tabje Waar is het aangegeven of en in welke vestiging(en) het boek aanwezig is.

E-books

Kan ik een e-book lenen?

Ja, dat kan via de Online Bibliotheek. Hoeveel je mag lenen hangt af van welk abonnement je hebt. 

Hoe moet ik een e-book downloaden?
Ik kan mijn e-book niet openen, wat doe ik?

Kijk bij de klantenservice van de Online Bibliotheek of je de oplossing voor het probleem kunt vinden. Of raadpleeg één van onze medewerkers.

Gastlenen

Als ik lid ben van Huis73, kan ik dan ook lenen bij een bibliotheek in een andere stad?

Ja dat kan, via gastlenen. Hiervoor heb je een geldig lidmaatschap voor volwassenen van Huis73 nodig. 

Ik ben lid van de openbare bibliotheek in een andere stad, kan ik dan ook lenen bij Huis73?

Ja dat kan via gastlenen. Kom met een geldige bibliotheekpas en persoonslegitimatie naar de klantenservice bij een van onze vestigingen. Je krijgt dan een biebpas van Huis73, hiervoor betaal je een eenmalige bijdrage. 

Gevonden voorwerpen

Ik ben iets verloren bij jullie, waar kan ik dan terecht?

Meld je bij de balie of bel 073-6802900.

Ik heb iets gevonden bij jullie, waar kan ik dat melden?

Meld je bij de balie van een van onze locaties. Dank je wel!

Inleveren boeken

Wanneer moet ik mijn boek inleveren?

Als je bij het lenen van het boek een bon hebt uitgeprint, dan kun je daarop de retourdatum terugvinden. 
Je kunt ook in de bibliotheekapp kijken of naar Mijn Bibliotheek gaan en bij “wat heb ik thuis” de inleverdatum opzoeken.

 

LINK NAAR MIJN BIBLIOTHEEK OPNEMEN

 

Mag ik de boeken bij elke bieb inleveren?

Ja, dat mag bij onze bibliotheekvestigingen in ’s-Hertogenbosch, Rosmalen, Vught, Sint-Michielsgestel, Berlicum of Boxtel.

Kan ik de schoolbiebboeken ook bij jullie inleveren?

Nee, deze kunnen alleen op school ingeleverd worden.

Internet

Kan ik bij jullie internet gebruiken?

Ja, als je lid bent van de bibliotheek kun je gratis gebruik maken van ons internet. Je logt dan op de computer in met je pasnummer en wachtwoord. 
Ben je geen lid, vraag dan even bij de klantenservice naar de voorwaarden.

Is er gratis Wifi aanwezig?

Ja, in elke vestiging is gratis Wifi aanwezig.

Lidmaatschap

Ik wil lid worden van de bibliotheek, hoe doe ik dat?

Loop binnen bij de bibliotheek en meld je bij de klantenservice of één van onze medewerkers. Je kunt ook online lid worden. Welkom!

 

LINK NAAR ONLINE LID WORDEN

Heb ik een legitimatiebewijs nodig voor het inschrijven als lid?

Ja, bij het ophalen van de bibliotheekpas moet je een geldig legitimatiebewijs laten zien en – als je jonger bent dan 13 jaar – een schriftelijke toestemming van je wettelijk vertegenwoordiger. 

Hoe verander ik mijn gegevens?

Je kunt je gegevens veranderen door via de bibliotheekapp of op de website in te loggen in “mijn bibliotheek” en onder “mijn gegevens” wijzigingen door te geven. Of kom langs bij de klantenservice. 

LINK TOEVOEGEN NAAR BIBLIOTHEEK APP EN MIJN BIBLIOTHEEK 

Hoe zeg ik mijn lidmaatschap op?

Informatie over het opzeggen vind je in de algemene voorwaarden
Je kunt ook opzeggen bij de klantenservice in jouw bibliotheek.

 

Kan ik een lidmaatschap als cadeau geven?

Ja, graag zelfs! Cadeaubonnen zijn verkrijgbaar bij de klantenservice

Openingstijden

Hoe laat is mijn bibliotheek open?

Je vindt alle openingstijden bij Contact en bezoek.  

Opzeggen

Hoe zeg ik mijn lidmaatschap op?

Informatie over het opzeggen vind je in de algemene voorwaarden. Je kunt ook opzeggen bij de klantenservice in jouw bibliotheek. 

Printen

Kan ik printen of kopiëren? En wat zijn de kosten?

Ja. Printen en kopiëren kan met een biebpas of een gastenbon. Op deze pas of bon moet voldoende tegoed staan. De biebpas is op te waarderen bij de betaalautomaat. Niet-leden kunnen daar een bon printen. Als je geen bibliotheekpas hebt en toch regelmatig wilt kopiëren of printen, kun je voor €3,50 een printpas kopen. Op deze pas kan een tegoed worden gestort. Onze medewerkers in de vestigingen helpen je graag verder. 

Kosten:
A4 zwart/wit: € 0,10 
A4 kleur: €0,50 
A3 zwart/wit: € 0,20 
A3 kleur: € 1,00

Reserveren

Hoe reserveer ik een boek?

Zoek het betreffende boek op via de zoekbalk in de catalogus
Klik vervolgens op de button Reserveren. 
Je moet dan inloggen en kunt vervolgens kiezen in welke vestiging je het boek wilt afhalen.

Kan ik een ruimte bij Huis73 reserveren?

We hebben diverse ruimtes te huur voor evenementen, vergaderingen, maar ook om te oefenen met jouw muziekinstrument. 
Neem contact op met reserveringen@huis73.nl of bel 073-680 29 00.

Tarieven

Welke abonnementstarieven zijn er?

We hebben 3 soorten abonnementen voor kleine en grotere gebruikers. 
De jeugd tot 18 jaar leent gratis.

Kan ik veranderen van abonnement? Hoe doe ik dat?

Ja, dat kan altijd. Neem contact op met de klantenservice in de bibliotheek of mail naar info@huis73.nl.
Overstappen naar een uitgebreider abonnement kan altijd, beperkter kan alleen bij verlengen van het abonnement.

Ticketverkoop

Hoe koop ik een kaartje voor een activiteit?

Zoek de activiteit in de agenda en kies voor Inschrijven. Vervolgens kun je betalen via Ideal. 

Moet ik altijd een kaartje kopen?

Nee, soms kun je gewoon binnenlopen. Dat staat dan bij de betreffende activiteit aangegeven.

Verlengen

Hoe verleng ik een boek?

Log in met jouw bibliotheekaccount en kies in het Menu 'Wat heb ik thuis'. Je ziet in een oogopslag welke materialen je thuis hebt, wanneer je ze moet inleveren. En je kunt ze dan meteen verlengen. 

Hoe verleng ik boeken voor iemand anders?

Je kunt materialen verlengen voor iemand anders (bijv. gezinsleden) zonder dat je steeds opnieuw hoeft in te loggen. Dit doe je als volgt: 

Stap 1: Machtigingen aanmaken
1. Ga naar ‘Relaties’. 
2. Kies ‘Nieuwe machtiging’ toevoegen. 
3. Kies ‘Ik mag verlengen voor een ander’. Vul de geboortedatum in van 'kind 1'.*
4. Vul het pasnummer in van 'kind 1'. 
5. Klik op ‘Toevoegen’. De machtiging is dan aangevraagd en moet alleen nog bevestigd worden. 

* Meer kinderen toevoegen? Herhaal per kind de stappen: geboortedatum invullen, pasnummer invullen, en klik op Toevoegen. Zijn alle kinderen toegevoegd? Klik op Afsluiten. 

Stap 2: Machtigingen bevestigen 
1. De zojuist gemaakte machtiging(en) heeft een melding ‘Moet door de ander bevestigd worden.’ 
2. Klik op deze melding. 
3. Geef het gevraagde wachtwoord in. 
4. De machtiging is daarna bevestigd. 

Herhaal eventueel bovenstaande stappen voor alle nog niet bevestigde machtigingen.

Wachtwoord

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik doen?

Je kunt jouw wachtwoord eenvoudig (opnieuw) instellen via deze link of klik op 'Wachtwoord vergeten?' bij het inlogveld. 
Vul je gebruikersnaam in en je ontvangt een mail van de Bibliotheek (noreply@kb.nl) met een link om een nieuw wachtwoord aan te maken (check je spam/overige mailbox). 
Kom je er niet uit? Ga naar Hulp bij inloggen. 
Mocht het na deze stappen niet lukken om in te loggen, neem dan contact op: 073-680 2900 of info@huis73.nl

Wifi

Hoe werkt het?

Op alle locaties van Huis73 bieden we een veilige en gratis Wifi verbinding aan via Public Roam. 

Meer over Public Roam:
PublicRoam zorgt dat je automatisch verbindt met wifi met een veilige verbinding. Gebruik is gratis. Na één keer aanmelden kun je direct online op vele honderden publicroam locaties. Aanmelden doe je door een gratis account te maken via www.publicroam.nl. Je ontvangt een sms met je gebruikersnaam en wachtwoord. Daarna kies je het wifi-netwerk PublicRoam en vul je je gebruikersnaam en wachtwoord in. Je hebt nu veilig internet. 
 

Bij een Android telefoon of een Chromebook volg je deze stappen: 
Ga naar wifi-instellingen. 
Kies 'PublicRoam'. En vul in: 
EAP-Methode: PEAP 
Verificatie Fase 2: MSCHAPv2 
CA-certificaat: niet valideren/ niet gespecificeerd/ standaard 
Identiteit: gebruikersnaam (zie sms) 
Anonieme identiteit: leeg laten
Wachtwoord: wachtwoord (zie sms) 
Klik op verbinden.

Wise app (bibliotheek app)

Hoe werkt de Wise-app?

Een uitleg van de Wise-app vind je op de website van OCLC

Kunnen alle gezinsleden gekoppeld worden in deze bibliotheekapp?

Ja, met de app kan je ook verlengen voor gezinsleden.  Je moet daarvoor een machtiging instellen:

Ga naar de menukeuze Relaties
Kies Nieuwe machtiging toevoegen. 
Kies Ik mag verlengen voor een ander 
Vul de geboortedatum in van 'persoon/kind 1'. 
Vul het pasnummer in van 'persoon/kind 1'. 
Klik daarna op Toevoegen

De machtiging is daarmee aangevraagd en moet alleen nog bevestigd worden. 
Wil je bijvoorbeeld meerdere kinderen toevoegen? Herhaal per kind de stappen 4, 5 en 6. 

Zijn alle kinderen/personen toegevoegd? Klik op Afsluiten. 
Je ziet nu een overzicht van wie je hebt toegevoegd en wat de status is. Bij net aangevraagde machtigingen is de status 'Moet nog bevestigd worden'. 

Kom je er niet uit? Ga dan Hulp bij de Wise App