Een cursus ter ondersteuning van de verenigingen

In vier cursusavonden bieden we ondersteuning bij het werven van nieuwe deelnemers. Er staat niet één succesvolle wervingsactiviteit centraal, je gaat aan de slag met het bekijken van je aanbod. Sluit dit aan bij de veranderende vraag van leden of deelnemers? Hier gaan we mee aan de slag. 

Ook groepen en organisaties die uit een andere vorm bestaan dan een formele vereniging zijn van harte welkom!

Veranderingen

De manier waarop we onze vrije tijd besteden verandert. We maken andere keuzes, ook in beoefening van sport, kunst en cultuur of vrijwilligerswerk. Steeds minder mensen kiezen ervoor om zich langere tijd te binden aan een vereniging of een muziek- of dansschool bijvoorbeeld. 

Ook de omgeving van verenigingen verandert. Veel gemeenten investeren minder in cultuur (of sport) of maken hierin andere keuzes dan voorheen. Zij vragen bovendien meer maatschappelijke betrokkenheid, bijvoorbeeld in het bereiken van andere doelgroepen of in samenwerking met onderwijs of het sociaal domein. Deze veranderingen vragen van verenigingen en clubs dat zij daarop inspelen.

Uitdagingen én kansen

Doelgericht Leden Werven start met een analyse van jouw vereniging, de achterban en de omgeving waar je mee te maken hebt. Deze analyse vormt het startpunt van het verdere verloop van de cursus. 

Vervolgens gaan we aan de slag met het doorvoeren van kleine of grote aanpassingen in bestaand aanbod, of het ontwikkelen van een nieuw ‘product’ voor een bestaande of nieuwe doelgroep. 

Tot slot bekijken we hoe je de huidige en nieuwe achterban betrokken houdt, b.v. door het aanbod steeds goed aan te laten sluiten bij de ‘levensfase’ waar je huidige en eventueel toekomstige leden zich op dat moment in bevinden. 

Zowel het onderdeel analyse als het onderdeel aanbod eindigen met het schrijven van een conclusie. Aan de hand hiervan onderbouw je in een korte ‘pitch’ welke keuzes je hier hebt gemaakt. Natuurlijk streven we ernaar jullie nieuwe ideeën en inzichten daadwerkelijk in te zetten.